Mungo Park

SOM BRØDRE

SOM BRØDRE af Alexander Mayah Larsen

Mor, baba, storebror og lillebror. En lykkelig familie flytter til forstaden og inviterer vejens beboere på hjemmelavet risgryde og hygge.

Udadtil stråler familielivet af varme og lykke, men på den anden side af de nedrullede persienner eksisterer en anden verden, hvor baba er konge, og forsøger at kontrollere alt. Når kongen er utilfreds med sine sønner, gentager han med jævne mellemrum, at det var en fejl de blev født. De to brødre driver længere og længere væk fra hinanden mod hver deres fællesskab, som giver dem det de mangler i livet – kærlighed og anerkendelse.

SOM BRØDRE er en anmelderrost poetisk forestilling om to brødres kamp for at finde fodfæste i en splittet tilværelse, baseret på en række digte af Alexander Mayah Larsen.
SOM BRØDRE: Zuhal Kocan

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Almindelig indvandrersprog - Kommunikation, Almindelig indvandresprog - Kultur og samfund, Arbejdskendskab - Job og karriere, Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Dansk - Læsning, Drama - Dramaanalyse, Drama - Dramaproduktion, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Arbejdskendskab, Dansk, Drama, Færdselslære, Historie, Projektopgaven, Samfundsfag, Sproglig udvikling
Læringsmål:
Analyse af familiedynamik og magtstrukturer:
Eleverne skal kunne analysere og diskutere de komplekse familiedynamikker og magtstrukturer, der præsenteres i stykket, herunder farens (babas) rolle som en kontrollerende figur og dens påvirkning på familiens sammenhold.
Forståelse af temaer som kærlighed, anerkendelse og splittelse:
Eleverne skal kunne identificere og reflektere over temaer som kærlighed, anerkendelse og følelsesmæssig splittelse, og hvordan disse temaer påvirker forholdet mellem de to brødre.
Diskussion af kulturel identitet og integration:
Eleverne skal kunne diskutere, hvordan kulturel identitet og integration kan skabe udfordringer for familier, der flytter til nye miljøer, og hvordan dette kan påvirke individers selvforståelse og relationer.
Analyse af poesiens rolle i dramatisk fortælling:
Eleverne skal kunne analysere, hvordan poesi bruges i teaterstykket til at formidle følelser, stemninger og temaer på en dybere måde, og hvordan denne form bidrager til den overordnede narrative struktur.
Forståelse af psykisk og følelsesmæssig vold:
Eleverne skal opnå en forståelse af, hvordan psykisk og følelsesmæssig vold manifesterer sig i nære relationer, og hvilke konsekvenser det kan have for de involverede parter.
Kritisk refleksion over brødres forhold og søskenderivalisering:
Eleverne skal kunne reflektere over forholdet mellem brødre, herunder søskenderivalisering og de måder, hvorpå individuelle valg kan føre til både tættere bånd og større afstand.
Undersøgelse af temaet kontrol versus frihed:
Eleverne skal kunne undersøge temaet kontrol versus frihed, specielt hvordan farens ønske om kontrol står i kontrast til sønnernes søgen efter frihed og selvstændighed.
Kritisk analyse af socialt pres og tilpasning:
Eleverne skal kunne analysere, hvordan socialt pres og forventninger kan påvirke individer, specielt i en indvandrerfamilie, og hvordan dette pres kan føre til både tilpasning og konflikt.

Se alle tilbud fra: