Bornholms Middelaldercenter

Stormen på Stormandsgården

Action i historietimen? Ja, tak!
Vi er i 1300-tallet. Borgerkrigslignende tilstande hersker i Danmark. En årle morgen er der uro på stormandsgården, folkene oppe på palisaden spejder ud over landskabet. Mellem træerne skimtes små lysglimt, er det solen, der glimter i en blankpudset hjelm?

Sammen med eleverne dramatiserer vi et fiktivt angreb på den befæstede stormandsgård på Bornholms Middelaldercenter. Perioden mellem Valdemar sejrs død i 1241 og Valdemar Atterdags magtovertagelse i 1340 var præget af stridigheder og kampe om tronen. I perioder herskede der borgerkrigslignende tilstande, og mange stormænd befæstede derfor deres hovedgårde mod omstrejfende røverbander, bondeoprør eller rivaliserende stormænd. Det er dette scenarie, vi befinder os i.

Gruppen deles i to hold, og figurerer hhv. angribere og forsvarere af stormandsgården. Ved hjælp af rollespil med forskellige rekvisitter gennemlever elever og lærere angrebet, og gruppen opdager, hvor vigtigt det er at samarbejde i en krisesituation. Fairness og teamwork er nogle helt essentielle færdigheder, som eleverne får styrket igennem processen. 

Praktisk information:
Da gruppen deles undervejs i forløbet, er det vigtigt, at der er mindst 30 og maks. 60 deltagere. Forløbet er meget velegnet til to parallelklasser eller flere klasser fra samme skole i fællesskab.

Baggrundsmaterialer:
BMC-Undervisningsmateriale
Her findes også introbog til middelaldercentret ”Velkommen til middelalderen og til Bornholms Middelaldercenter”. På samme side findes også opgavearkene ”Levende Billeder”, som er målrettet mellemtrinet. De er opdelt i 5 tematiske grupper, men kan også kombineres efter egne ønsker.

 

Vil du vide mere om Skoletjenesten Bornholm?

www.skoletjenesten.dk/Bornholm Skoletjenesten

Bornholms Middelaldercenter

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
95 kr.
Yderligere priser:
95 kr. pr. elev, 4 lærere gratis hvis elevgruppen er flere end 30.
Max deltagere:
60 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (4. kl.):
Familie og fællesskaber: Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv.
Samfund: Eleven har viden om magtforhold og samfundsstrukturer før og nu.
Historiske scenarier: Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie. Eleven har viden om konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverden.
Historiske scenarier: Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger. Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt.
Historiske scenarier: Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier.

Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres sociale kompetencer som gruppe, i en uvant situation.
At eleverne oplever sig selv i uvante roller og får mulighed for at bryde ud af dagligdagens vaner og sociale rollemønstre.
At eleverne får styrket deres evne til indlevelse.