SCIENCE Skoletjeneste - Københavns Universitet

Stregkoder og madens vej til middagsbordet

OBS: Dette forløb foregår som et besøg ude på jeres skole

Man tænker nok ikke så meget over det, da stregkoder er noget vi støder på hver dag, men hvad betyder tallene på stregkoden egentlig?

Vi kender dem nok bedst fra når vi er ude og handle. Her forbinder vi stregkoder med det, som angiver en pris på varen i systemet, men faktisk fortæller stregkoder meget mere om en vare end bare prisen. Sammensætningen af tallene på en stregkode er nemlig ikke en tilfældighed - de er nøje sammensat på baggrund af matematik, som faktisk er ret simpel.

Fagligt fokus

Dette forløb dykker ned i matematikken bag stregkoder og egenskaberne heraf. Ud fra tallene i stregkoden kan man bl.a. afkode, hvilket land varen er registeret i, samt et kontrolciffer, hvor man gennem en lille beregning kan tjekke, om stregkoden er ”rigtig” eller om stregkodelæseren kan læse den. Forløbet har også et element af geografi, da eleverne gennem afkodning af stregkoden skal afgøre, hvilket land varen er registeret i. Heraf kommer der fokus på klimabelastning gennem transport af disse vare til Danmark, og hvordan man kan mindske denne belastning. Derudover kommer eleverne også til at skulle lave deres egen madpakke med fokus på klimabelastning og ernæringsværdi.

Besøget

Når vi kommer på besøg på jeres skole, bliver du mødt af to formidlere, som vil være sammen din klasse igennem hele forløbet. Forløbet varer 2,5 time (inkl. Pauser) og starter med en introduktion af os selv og selve emnet om stregkoder. Undervisningen er praksisorienteret, hvor eleverne i grupper skal løse nogle problemstillinger vedrørende stregkoder og transport af varer, hvor der undervejs efter hver løst opgave, opsamles og deles viden i plenum. Forløbet afsluttes med en overordnet opsamling og afrunding.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Geografi - Modellering, Matematik - Matematiske kompetencer, Natur/teknologi - Modellering
Fag:
Geografi, Matematik
Læringsmål:
Eleverne kan arbejde metoder inden for matematik og geografi

Eleverne kan arbejde undersøgelsesbaseret