UngRingsted

Styrk fællesskabet

Et godt fællesskab er ikke noget man får, det er noget man ’bygger’ sammen.

Vi udfolder begrebet ’Fællesskaber’ og benytter aktiv vurdering til at bede de unge tage stilling til, hvordan de mener, fællesskabet er i deres klasse - og hvordan de ønsker, det skal være fremadrettet.

Vi vil sammen med klassen have en fælles snak om, hvor vigtigt det er for os mennesker, at være med i et fællesskab og følelsen af ikke at være inkluderet. I oplægget vil vi se kortevideoklip og lave øvelser der sætter fokus på at alle skal være en del af fællesskabet. Inden vi runder af, formulerer de unge deres bud på konkrete initiativer, der kan gøre fællesskabet i klassen endnu bedre.


Forløbsbeskrivelse:
Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, lege og aktiviteter, aktiv vurdering og cases.

Praktisk info:
Undervisningen kan bookes i uge 35 - 43. Undervisningen foregår i eget klasselokale.

Kontakt: 
Kontakt den SSP-konsulent, der er tilknyttet din skole – find din SSP’er i vedhæftede dokument, her på siden.

Fællesskab billede af unge der lægger deres hånd på hinandens hænder.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7.
Kompetenceområde:
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel
Fag:
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
Kompetence mål: Eleven kan fremme egen og andres sundhed og trivsel med udgangspunkt i demokrati og rettigheder.


Færdighedsmål: Eleven kan vurdere følelsesmæssige dilemmaer i relationer.


Vidensmål: Eleven har viden om følelser og relationers betydning for sundhed, trivsel og seksualitet.


Konkretisering af færdighedsmål: Eleven kan anskue en konflikt fra flere perspektiver og kan holde fokus på problemet frem for personen. At eleverne kan anvende forskellige kommunikative redskaber ift. at styrke fællesskabet.


Konkretisering af vidensmål: At eleverne har viden om, at der skal plads til alle, og alle har et ansvar for fællesskabet i klassen.