Mungo Park

TATOVERING

TATOVERING er en forestilling, der er lige så personlig, som den er global og lige så in-your-face som den er sårbar.

Imens en kvinde i 20’erne forsøger at tage afsked med den far, som hun aldrig har kendt, trevler hun sin rå ungdom op så man kan lugte kartoffelmosen fra Kentucky Fried Chicken og høre ekkoet af de afdøde amerikanske rappere til morgenfesterne – i et miljø hvor der tales 20 forskellige sprog i opgangene, men få taler ét flydende.

Det er absurd og morsom feminin selvjustits fra blokken, da hun hævngerrigt ydmyger sin meget ældre butikschef, fordi han lægger an på hende og veninden. Men det er også livsændrende alvor, når en af drengene drager i krig i Afghanistan og kommer tilbage i en kiste.

TATOVERING er en spontan, øm, rablende run-down af en faderløs ungdom. Fra en datter til sin døende far, der først ringer, da det er for sent. Så frisk og uden filter at forestillingen “svier i øjnene”.
TATOVERING

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Almindelig indvandrersprog - Kommunikation, Almindelig indvandresprog - Kultur og samfund, Arbejdskendskab - Job og karriere, Dansk - Fortolkning, Geografi - Kommunikation, Historie - Historiebrug, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Uddannelse og job - Personlige valg
Fag:
Dansk, Drama, Elevernes alsidige udvikling, Færdselslære, Historie, Medier, Musik, Nordisk sprog, Projektopgaven, Samfundsfag, Sproglig udvikling, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, Uddannelse og job
Læringsmål:
Analyse af temaer som identitet, tab og opvækst:
Eleverne skal kunne analysere, hvordan temaer som identitet, tab og opvækst udforskes i stykket, herunder hvordan hovedpersonen navigerer sit liv uden en far og de komplekse følelser forbundet med dette.
Forståelse af sociale og kulturelle miljøer:
Eleverne skal kunne forstå og diskutere, hvordan sociale og kulturelle miljøer påvirker individets udvikling, særligt i en multikulturel kontekst med mange forskellige sprog og livserfaringer.
Refleksion over forholdet mellem personlig og global erfaring:
Eleverne skal kunne reflektere over, hvordan personlige oplevelser kan spejle større globale temaer, som krig, migration og kulturel diversitet.
Diskussion af køn og magt:
Eleverne skal kunne diskutere dynamikkerne mellem køn og magt, især hvordan hovedpersonen udøver hævn og selvjustits over for mænd, der udnytter deres position.
Kritisk analyse af krig og dens konsekvenser:
Eleverne skal kunne analysere, hvordan krig og dens konsekvenser påvirker de involverede og deres omgivelser, især i forhold til den unge mand, der drager i krig og ikke vender tilbage.
Forståelse af relationer og fravær:
Eleverne skal kunne forstå og diskutere de følelsesmæssige konsekvenser af fraværende forældre, og hvordan dette påvirker individets livsvalg og selvopfattelse.
Undersøgelse af kunstnerisk udtryk og stil:
Eleverne skal kunne undersøge og analysere forestillingens stil, herunder dens "in-your-face" og uden filter tilgang, samt hvordan denne stil understøtter de temaer og følelser, der udforskes i stykket.
Refleksion over unges liv i moderne samfund:
Eleverne skal kunne reflektere over de udfordringer og muligheder, unge mennesker står overfor i moderne samfund, især i miljøer præget af kulturel og social kompleksitet.

Se alle tilbud fra: