Middelaldercentret

Teknologi og leg

Gå en tur med en af byens borgere i Teknologiparken og lær om opfindelse og udvikling i middelalderen. Bagefter får vi gang i kroppen og lærer om livet for børn og unge i middelalderen gennem en masse aktiv leg.

Gå i Leonardo da Vincys fodspor og sved som en ridder!

Tag ud af skolen, brug kroppen og lær noget om middelalderen.

Vi garanterer sved på panden og føde til hjernen!

På baggrund af middelalderlige manualer og bøger skrevet af datidens opfindere og ingeniører, har Middelaldercentret opført en teknologipark, hvor maskinerne er genskabt i fuld størrelse og kan ses og afprøves.

Maskinerne er opstillet efter tema: vand, krigsteknologi, løfte- og hejseteknikker og ”evolutionære vildskud”.

Vi snakker om, hvorfor nogle af maskinerne på ingen måde kan virke – og hvad er en evighedsmaskine egentlig? Vi afprøver ligeledes nogle af teknikkerne og maskinerne og snakker om, hvorfor de virker/ikke virker.

Vi taler om energikilder – hvilke former var til rådighed i middelalderen, og hvilke former har vi til rådighed nu.

Efter en tur i Teknologiparken med føde til hjernen er det tid til bevægelse i kroppen.

At være barn og ung i middelalderen var meget anderledes end i dag. Man havde pligter og arbejdede i huset, i marken eller i værkstedet. Der er dog fundet små snittede trædukker og træskibe, der vidner om, at der alligevel var lidt tid til leg. Der findes også skriftlige kilder, der omtaler spil og lege, som man har underholdt sig med i den sparsomme fritid.

Tag på rejse 610 år tilbage i tiden og prøv nogle af de lege man legede i middelalderen.

Tilbuddet understøtter kravet om 45 minutters bevægelse om dagen.

Forløbet kan bruges tværfagligt af fagene historie, natur og teknologi og idræt og kan ligeledes bruges af alle folkeskolens klassetrin og ungdomsuddannelserne, idet forløbet tilpasses den enkelte klasse.

Der er udarbejdet undervisningsmateriale, der kan bruges før og efter besøg på Middelaldercentret. Materialet omhandler middelalder generelt og er tilpasset klassetrin 3.-9. klasse, hvor sværhedsgraden kan varieres.

Eleverne i gang med bliden.
Eleverne i gang med bliden.
Foto

Middelaldercentret

©

Middelaldercentret

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
85 kr.
Yderligere priser:
Prisen er pr. barn, der er to lærere gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Engelsk - Mundtlig kommunikation, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Idræt - Idrætskultur og relationer, Idræt - Krop, træning og trivsel, Modersmålsundervisning - Kultur og samfund, Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel
Fag:
Billedkunst, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Idræt, Innovation og entreprenørskab, Natur/teknologi, Sproglig udvikling
Læringsmål:
Kompetencemål:

Historiebrug: Historiske scenarier.
Eleven får i mødet med formidleren, der underviser, samt resten af Sundkøbing praktisk erfaring i historien. Eleven ser, føler og mærker historiens forandringer og levevilkår på egen krop og med alle sanser.

Eleven får mulighed for at reflektere, diskutere og fortælle om forskelle, ligheder og normer.


Kronologi og sammenhæng:
Alt efter klassetrin kan eleven relatere, sammenligne og diskutere samfundsændringer i livsvilkår igennem historien fra middelalder til i dag.

Idræt:
Idrætskultur og normer:
Alt efter klassetrin lærer eleven via aktiv deltagelse om ændringer i idrætskultur og normer fra middelalder til i dag.


Krop, træning og trivsel:
Eleven kan alt efter klassetrin samtale om fysiske reaktioner på fysisk aktivitet og vurdere ændringer og oplevelser.

Natur og teknologi

Kompetencemål:

Undersøgelse:
Eleven kan vurdere produkter, danne hypoteser og diskutere forbedringer og muligheder. Eleven kan se sammenhængen mellem årsag og virkning.

Perspektivering:
Eleven kan relatere sin viden til omverdenen og lave perspektivering til fortid og nutid, nye og gamle energiformer, rige og fattige lande.

Kommunikation:
Eleven kan sætte ord på egne undersøgelser og modeller.

Innovation og entreprenørskab:
Eleven får idéer til at opfinde og udvikle egne maskiner og får via undervisningen en forståelse for omverden, kultur og udvikling.