Cisternerne

Vandets veje

”Vandets veje” er et undervisningsforløb udviklet til grundskolens 8., 9. og 10. klasse med fokus på det fællesfaglige område ”Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”.

KOM MED PÅ NATURFAGLIG FELTTUR I DE UNDERJORDISKE CISTERNER I SØNDERMARKEN

Hvad sker der, når regnvand siver ned igennem jordlag til grundvandet? Hvordan påvirker vi mennesker naturens økosystemer? Og hvad kan målinger fra Søndermarken lære os om fremtidens drikkevandsforsyning?

Cisternerne er et helt unikt sted for naturvidenskabelige eksperimenter og målinger. Derfor inviterer Cisternerne 8., 9. og 10. klasser på en naturfaglig felttur i det underjordiske og i den omkringliggende park, Søndermarken.

Varighed: Som en del af forløbet indgår en felttur på 3 lektioner med vores undervisere i Cisternerne. Derudover skal I afsætte én lektion inden ekskursionen, hvor klassen på egen hånd arbejder med drikkevand, opstiller hypoteser og laver undersøgelser samt én-to opfølgende lektioner, hvor klassen arbejder videre med målingerne hjemme på skolen.

Niveau: Forløbet er udviklet til folkeskolens 9. klasser men tilbydes også til både 8. og 10. klassetrin.

PRIS: I uge 39 tilbydes forløbet gratis. Resten af sommerhalvåret kan forløbet bookes og koster 1500,-. Prisen omfatter et forløb med naturvidenskabelig undervisning i Cisternerne, undervisningsmaterialer til download samt en guidet introduktion til stedets historie.
Forløbet skal bookes i god tid.

Se undervisningsmateriale og lærervejledning her: 

Laerervejledning_Vandets_veje_gennem_tiden.pdf (frederiksbergmuseerne.dk)

Elevmanual_vandets_veje_gennem_tiden.pdf (frederiksbergmuseerne.dk)

Undervisning i Cisternerne, vandforsyning
Undervisning i Cisternerne
Foto

Palle Bo Nielsen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
1500 kr.
Yderligere priser:
Gratis i uge 39, under den årlige naturvidenskabsfestival
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Fysik/kemi - Kommunikation, Fysik/kemi - Perspektivering, Fysik/kemi - Undersøgelse, Historie - Kronologi og sammenhæng, Natur/teknologi - Perspektivering, Natur/teknologi - Undersøgelse
Fag:
Fysik/kemi, Historie, Natur/teknologi
Læringsmål:
Eksempler:
- Eleven kan diskutere resultaternes relevans ift. fremtidig drikkevandsforsyning.
- Eleverne kan forklare nedsivning af regnvand til grundvand og kendetegnene for grundvandet på Frederiksberg.
- Eleven kan argumentere for valgt af hypotese og gøre rede for validiteten af forsøgsresultater

Se alle tilbud fra: