Mungo Park

VERDENSHERSKERNE

Inspireret af bestselleren SAPIENS af Yuval Noah Harari

Tre unge skuespillere buldrer af sted med en underholdende, overraskende og skæv historie om, hvordan vi gik fra at være et bange, lille flokdyr til verdensherskere. Fra menneskets opdagelse af ilden til udviklingen af cyborgs – og de utallige u-vendinger, vi har taget undervejs.

Tilsat humor går det over mammutjagt, hvedens domesticering af os, opfindelsen af penge, og hvordan sladder og vores evne til at fortælle historier førte os til imperier, religioner, bureaukrati og forbrugerisme. En energisk og fantasifuld fejring og kritik af menneskeheden, nu hvor fremtiden for os synes usikker og svær at se muligheder i. For at finde optimismen frem igen, spørger vi os selv, hvordan vi er endt, som vi er endt – og om vi tør tage endnu en u-vending?

En forestilling inspireret af bogen, der ifølge Præsident Obama gav ham et ”nyt perspektiv på de helt grundlæggende ting, som har gjort det muligt at bygge den moderne civilisation, vi nu tager for givet”.

VERDENSHERSKERNE er videnskabsbøgernes milkshake – du skal bare bælle!

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Almindelig indvandrersprog - Kommunikation, Almindelig indvandresprog - Kultur og samfund, Arbejdskendskab - Job og karriere, Dansk - Fortolkning, Geografi - Perspektivering, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde
Fag:
Biologi, Dansk, Drama, Elevernes alsidige udvikling, Engelsk, Færdselslære, Historie, Idræt, Innovation og entreprenørskab, Kristendomskundskab, Matematik, Medier, Musik, Nordisk sprog, Projektopgaven, Samfundsfag, Sproglig udvikling, Uddannelse og job
Læringsmål:
Forståelse af menneskets evolutionære historie:
Eleverne skal kunne forstå og forklare de centrale begivenheder og opdagelser, der har formet menneskets evolutionære rejse fra tidlige flokdyr til moderne samfund.
Analyse af kulturens og fortællingens rolle i samfundsudviklingen:
Eleverne skal kunne analysere, hvordan kultur, sprog, og evnen til at fortælle historier har påvirket menneskets evne til at organisere sig i komplekse samfund og skabe institutioner som religioner, imperier og økonomiske systemer.
Kritisk refleksion over fremskridt og teknologi:
Eleverne skal kunne reflektere kritisk over teknologiens rolle i menneskets udvikling, herunder både positive fremskridt og de potentielle risici ved fremtidige teknologiske innovationer som cyborgs.
Diskussion af menneskets indflydelse på planeten:
Eleverne skal kunne diskutere, hvordan menneskets handlinger gennem historien har påvirket planeten, både positivt og negativt, og hvordan disse handlinger har ført os til den nuværende globale situation.
Undersøgelse af optimisme og fremtidsperspektiver:
Eleverne skal kunne undersøge og diskutere de forskellige fremtidsperspektiver for menneskeheden, herunder mulighederne for at ændre retning i lyset af udfordringer som klimaændringer og teknologisk udvikling.
Forståelse af bogen "SAPIENS" og dens indflydelse:
Eleverne skal kunne forstå hovedidéerne fra Yuval Noah Hararis "SAPIENS" og diskutere, hvordan disse ideer kan give et nyt perspektiv på menneskehedens historie og fremtid.
Kritisk analyse af humorens rolle i formidling af komplekse emner:
Eleverne skal kunne analysere, hvordan humor bruges som et redskab til at formidle komplekse historiske og videnskabelige emner på en engagerende og tilgængelig måde.
Refleksion over civilisationens grundlæggende elementer:
Eleverne skal kunne reflektere over, hvilke grundlæggende elementer der har gjort moderne civilisation mulig, og hvordan vi kan bevare eller ændre disse elementer for at skabe en bæredygtig fremtid.

Se alle tilbud fra: