Aabenraa Kommune – Åben virksomhed

Virksomhedsbesøg – Biogas Kliplev

Biogasanlægget i Kliplev er blandt de største i Danmark, og måske endda i verden. Anlægget kan modtage op til 980.000 tons biomasse i året og producere ca. 41 mio. kubikmeter gas i året.

Biogasanlægget i Kliplev er recirkuleringsplads for næringsstoffer. Vi er et landbrugsbaseret biogasanlæg, hvor vi modtager store mængder af dybstrøelse og gylle fra de lokale landmænd. Derudover modtager vi også affald/reststrømme fra industrien. Det kunne fx være glycerin fra biodieselproduktion, kartoffelvand fra kartoffelmelsproduktion eller madaffald fra industrien.

Så stort et anlæg kræver et driftspersonale med forskellige kompetencer. Der er ca. 15 mand ansat på anlægget, med forskellige roller. Der er en driftsleder, der har ansvaret for hele anlægget, der er noget driftspersonale, som sørger for, at anlægget kører hele døgnet, og så er der nogle, der tager sig af det administrative, logistikken og papirarbejdet.

Ansat på anlægget er der både maskinmestre, elektriker, ingeniør, nogle med baggrund inden for landbrug, nogle med baggrund inden for kontorarbejde, pladesmed/værkfører og mekaniker. Fælles for alle er, at de skal være praktisk orienteret, kunne tænke ud af boksen og være gode til at samarbejde.

Antal lektioner

  • 6 lektioner før virksomhedsbesøget
  • 1 timer og 45 minutter på virksomheden
  • 2 lektioner efter virksomhedsbesøget

Se mere her: https://www.sbskliplev.dk/

Virksomhedsbesøg dækkes 100% af transportpuljen

https://pucaabenraa.aula.dk/sundskole/transportpulje 

1

Biogas Kliplev

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Arbejdskendskab - Job og karriere, Arbejdskendskab - Virksomhed og arbejdsmarked, Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering, Fysik/kemi - Undersøgelse, Madkundskab - Fødevarebevidsthed, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Fysik/kemi, Innovation og entreprenørskab, It og medier, Madkundskab, Natur/teknologi, Uddannelse og job
Læringsmål:
Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.

Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse.

Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi.