Aabenraa Kommune – Åben virksomhed

Virksomhedsbesøg Fremtidens bil

FREMTIDENS BIL: Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvilken biltype og finansiering der passer til deres families behov samt bilens klimapåvirkning.
Sæt fokus på praksisfaglighed og naturfag med undervisningsforløb med tilkoblet virksomhedsbesøg. Forløbene finder sted på jeres skole og/eller hos en virksomhed.
Alle forløb med virksomhedsbesøg er støttet 100 % af transportpuljen.

FREMTIDENSBIL: Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvilken biltype og finansiering der passer til deres families behov samt bilens klimapåvirkning.

En Formel 1-racer kan accelerere fra nul til 100 på under to sekunder. Det er hurtigere end et kampfly. Nye teknologier gør ikke kun racerbiler mere kraftfulde; de skubber også til grænserne for, hvad en familiebil kan i fremtiden.

Undervisningsmaterialet Fremtidens Bil består af seks opgaver foruden den obligatoriske opgave ‘Undersøg virksomheden’. I kan arbejde med en enkelt opgave eller dem alle i et undervisningsforløb f.eks. i tilknytning til det fællesfaglige fokusområde ‘Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer’.

Besøg en virksomhed, mens I arbejder med opgaverne, og oplev, hvordan det inspirerer og styrker elevernes læring. Eleverne vil desuden blive klogere på mulighederne for uddannelse og karriere i branchen. Den eneste forudsætning for at besøge en virksomhed er, at I arbejder med den obligatoriske opgave ‘Undersøg virksomheden’ og mindst én anden opgave. Kontakt os, hvis du vil have hjælp til at finde en virksomhed.

Hologram auto i lav poly stil Stockvektor af ©sergeybitos.mail.ru 356575398  Billede fjernet. Billede fjernet.

Fremtidens bil
Fremtidens bil

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
5 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
20 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Arbejdskendskab - Job og karriere, Arbejdskendskab - Virksomhed og arbejdsmarked, Elevernes alsidige udvikling, Fysik/kemi - Perspektivering, Geografi - Undersøgelse, Matematik - Matematiske kompetencer, Natur/teknologi - Undersøgelse, Samfundsfag - Økonomi, Uddannelse og job - Fra uddannelse til job
Fag:
Arbejdskendskab, Elevernes alsidige udvikling, Fysik/kemi, Geografi, It og medier, Matematik, Natur/teknologi, Uddannelse og job
Læringsmål:
Matematik:
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
• Statistik
Fysik/Kemi
• Modelleringskompetence (produktion og
teknologi)
• Perspektiveringskompetence (stof og
stofkredsløb, energiomsætning samt
produktion og teknologi)
• Kommunikationskompetence
(argumentation)
Geografi
• Perspektiveringskompetence (jordkloden
og dens klima)
Formål
At eleverne undersøger forskellige drivmidler
og de energiomsætninger, der sker fra energikilde
til kinetisk energi i bilen. Desuden at de undersøger
de miljømæssige konsekvenser ved
udvinding og brug af forskellige drivmidler

Formål:
At eleverne undersøger deres families
kørselsforbrug og får et overblik over deres
kørselsvaner samt deres behov
til bilens rummelighed

Fag og fagområder
Matematik
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
• Tal og algebra
Formål
• At eleverne undersøger forskellige
finansieringsmuligheder med henblik på at
vælge den økonomisk mest fordelagtige
• At eleverne arbejder med forskellen på leasing
og lånetilbud, samt hvilken betydning renten
og lånebeløbet har for ydelsens størrelse

Fag og fagområder
Fysik/kemi
• Kommunikationskompetence
(argumentation)
• Perspektiveringskompetence (stof og
stofkredsløb)
Geografi
• Perspektiveringskompetence (jordkloden og
dens klima)
Matematik
• Problembehandlingskompetence
• Statistik, tal og algebra
Formål
At eleverne med udgangspunkt i Klimarådets
Livscyklusanalyse undersøger CO2-belastningen
for forskellige biltyper. Undersøgelsen skal lede
frem til en vurdering af nye drivmidlers potentiale
for at nedbringe det danske CO2-udslip

Fag og fagområder
Fysik/kemi
• Undersøgelse (produktion og teknologi)
• Modelleringskompetence (produktion og
teknologi)
• Perspektiveringskompetence (stof og
stofkredsløb, energiomsætning, produktion og
teknologi)
• Kommunikationskompetence
(argumentation)
Det tværfaglige emne Innovation og
entreprenørskab
Matematik
Formål
• At eleverne undersøger og evt. konstruerer
teknologier med henblik på at øge sikkerheden
ved biltransport
• At eleverne vurderer konsekvenser ved at
indføre intelligente teknologier, eksempelvis
den førerløse bil