Om nyheden
Kreativ og håndværksmæssig læring i en corona-tid
Forårets nedlukning i 2020 medførte restriktioner, begrænsninger og behov for nytænkning på landets kulturinstitutioner. På Thorvaldsens Museum gav et portrætmodelleringskit elever og andre børn mulighed for at arbejde kreativt og håndværksmæssigt i en særlig tid. En digital vejledning til hjemmebrug gjorde det samtidig muligt at nå ud i hele landet.
Siden marts 2020 har mere end 5000 børn fra skoler, institutioner og familier formet skulpturelle portrætter i ler med udgangspunkt i et modelleringskit udviklet af Skoletjenesten på Thorvaldsens Museum. Modelleringskittet udspringer af et større treårigt forsknings- og formidlingsprojekt om det tredimensionelle portræt og er udviklet i samarbejde med kunstner Louise Hindsgavl. Hun har udviklet kittet på baggrund af projektets mange lærerige samarbejder med lærere og elever.
Udendørs udlevering som ny mulighed
Kittet, der består af ler, redskaber og en vejledning, lå egentlig klar til at indgå i museets almindelige undervisning og formidling i forbindelse med fejringen af Thorvaldsens 250 års fødselsdag. Men lige som fejringen skulle til at begynde, lukkede verden ned og poserne stod og ventede på et lukket museum.
”Det ærgrede os, for samtidig blev det jo tydeligt, at alle de hjemsendte elever nu sad og fik skærmundervisning i alt for mange timer og manglede variation i undervisningen” forklarer udviklings- og undervisningsansvarlig Line Esbjørn. Skoletjenesten og museet samlede derfor kræfterne om at organisere udlevering af modelleringskit foran museet og sørgede for samarbejde med humanitære organisationer om udsendelse til særligt sårbare børn og unge. De udarbejderede også en digital version, som kunne hentes på museets hjemmeside, sammen med link til hvor folk selv kunne købe ler og redskaber.
Behov for at arbejde kreativt og håndværksmæssigt
”Da vi udviklede portrætmodelleringskittet, var det for at styrke børn og unges kreative og håndværksmæssige læreprocesser. Samtidig understøttede materialet vores pædagogiske profil, hvor vi har valgt at prioritere elevers adgang til de særlige metoder og fagligheder et kunstmuseum rummer – her en formgivende kunstners metoder til at omsætte det, man ser, til fysisk form” forklarer Line Esbjørn videre. Ifølge Line Esbjørn kan det lyde enkelt, men i virkeligheden er det utrolig svært, og de færreste har prøvet kræfter med den læreproces. Med forårets nedlukning blev behovet for denne type læreprocesser endnu tydeligere, uddyber hun: ”De kreative og håndværksmæssige læreprocesser er det altid vigtigt at give børn og unge adgang til. Men med nedlukningen kunne de voksne tydeligere mærke at børnene manglede det. Det er ikke altid så let at opdage i en ”almindelig” verden.”
Flere kits på vej
Op til påske udgiver Skoletjenesten endnu et portrætkit, denne gang med en guide til hvordan man med hjælp af noget så enkelt som et æg og en blyant kan tegne sig frem til et ansigts proportioner. Dette kit skabes sammen med billedkunstner Julie Boserup, der har mange års erfaring med at undervise elever i tegning og andre kunstneriske processer i Skoletjenesten på Thorvaldsens Museum og Nikolaj Kunsthal.
DR har fremhævet Thorvaldsens-projektet som et af tre eksempler på nytænkning i kulturlivet i 2020: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tre-eksempler-paa-nytaenkning-i-kulturlivet-i-2020-ofte-trodser-vi-boevlet-og-goer
Digitale pdf’er kan hentes på museets hjemmeside: https://www.thorvaldsensmuseum.dk/opdag-museet/thorvaldsen-diy/modelleringskit
Så snart verden igen tillader det, udleveres gratis klassesæt fra museet.
Klassesæt bestilles her: https://www.thorvaldsensmuseum.dk/undervisning/grundskolen/portraetmodellering-gratis-take-away-til-11-arige