Om

Museum Vestsjælland
Type
Case
Udgivet
Tema
Pædagogiske metoder
Copied!

Slangegift og munkesten

Udforsk dilemmaer i dialogbaseret undervisning.
Museum Vestsjælland
Tema
Pædagogiske metoder
Type
Case
Udgivet
Copied!
Læs casen her

Denne case udfolder dilemmaet om, hvor meget man som underviser skal følge børnenes perspektiver i dialogbaseret undervisning.

Casen tager udgangspunkt i erfaringer fra et forløb for børnehavebørn på Museum Vestsjælland i forbindelse med udstillingen Lille Valdemar.

Refleksionsspørgsmål

Casen kan anvendes til at diskutere dilemmaer og udfordringer i dialogbaseret undervisning blandt undervisere og undervisningsansvarlige på kulturinstitutioner. I den forbindelse kan der evt. tages udgangspunkt i de følgende fire refleksionsspørgsmål:

  • Hvordan vil I beskrive dilemmaet i den situation, som casen beskriver?
  • Kan I komme i tanke om et særligt dilemma i forbindelse med jeres dialogbaserede undervisning?
  • Hvad gik dilemmaet ud på?
  • Hvad  kan I lære af situationen?

Slangegift og munkesten

Cases er et af Skoletjenestens videnformater.

Vores cases stiller skarpt på fagligt interessante situationer i undervisning i eksterne læringsmiljøer. Situationerne kan kaste lys over didaktiske valg og pædagogiske problemstillinger.

Kontakt

Lise Sattrup Skoletjenesten

Lise Sattrup

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
23 45 87 06
Se profil
Marlene Kramm Skoletjenesten

Marlene Reinholdt Kramm

Undervisnings- og udviklingsansvarlig, Museum Vestsjælland
Tlf
41 37 92 53
Se profil

Find mere viden om samme tema