Om

Museum Vestsjælland
Type
Case
Udgivet
Tema
Pædagogiske metoder
Copied!

Slangegift og munkesten

Udforsk dilemmaer i dialogbaseret undervisning.
Museum Vestsjælland
Tema
Pædagogiske metoder
Type
Case
Udgivet
Copied!
Læs casen her

Denne case udfolder dilemmaet om, hvor meget man som underviser skal følge børnenes perspektiver i dialogbaseret undervisning.

Casen tager udgangspunkt i erfaringer fra et forløb for børnehavebørn på Museum Vestsjælland i forbindelse med udstillingen Lille Valdemar.

Refleksionsspørgsmål

Casen kan anvendes til at diskutere dilemmaer og udfordringer i dialogbaseret undervisning blandt undervisere og undervisningsansvarlige på kulturinstitutioner. I den forbindelse kan der evt. tages udgangspunkt i de følgende fire refleksionsspørgsmål:

  • Hvordan vil I beskrive dilemmaet i den situation, som casen beskriver?
  • Kan I komme i tanke om et særligt dilemma i forbindelse med jeres dialogbaserede undervisning?
  • Hvad gik dilemmaet ud på?
  • Hvad  kan I lære af situationen?

Slangegift og munkesten

Cases er et af Skoletjenestens videnformater.

Vores cases stiller skarpt på fagligt interessante situationer i undervisning i eksterne læringsmiljøer. Situationerne kan kaste lys over didaktiske valg og pædagogiske problemstillinger.

Kontakt

Portræt af Lise Sattrup, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten

Lise Sattrup

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
23 45 87 06
Se profil
Marlene Kramm Skoletjenesten

Marlene Reinholdt Kramm

Undervisnings- og udviklingsansvarlig, Museum Vestsjælland
Tlf
41 37 92 53
Se profil

Find mere viden om samme tema