Om arrangementet

Dato
Sted
Kunstmuseum Brandts, Amfipladsen 7, 5000 Odense C
Type
Temadage
Målgruppe
Undervisere i eksterne læringsmiljøer
Pris
Gratis, men der opkræves gebyr ved udeblivelse
Copied!

Temadag om kunstpædagogik

Hvordan skaber vi engagerende, inspirerende og udfordrende møder med kunst? Temadagen handler om, hvordan eksterne læringsmiljøer kan tilrettelægge møder med kunst, der giver børn og unge nye erfaringer, forståelser og perspektiver på verden.
Dato
Sted
Kunstmuseum Brandts, Amfipladsen 7, 5000 Odense C
Type
Temadage
Målgruppe
Undervisere i eksterne læringsmiljøer
Pris
Gratis, men der opkræves gebyr ved udeblivelse
Copied!

Torben E Meyer  Esbjerg Kunstmuseum

Foto: Torben E Meyer, Esbjerg Kunstmuseum

På temadagen sætter vi fokus på nye tendenser i kunstpædagogikken gennem teoretiske oplæg og praktiske øvelser.

Vi ønsker med dagen at inspirere til nye måder at arbejde kunstpædagogisk på. Vi skal høre om kunstpædagogisk arbejde både på museet, men også uden for museets mure med alt fra vuggestuebørn til udskolingselever som målgruppe. Endeligt kommer vi til at undersøge, hvordan kunstpædagogik kan bidrage til at løse nogle af de samfundsproblematikker, vi ser i dag.

Program

Hent printvenligt program her (pdf)

10.00-10.10
Velkomst & kaffe

10.10-10.30
Oplæg: At lære om kunst, af kunst eller gennem kunstneriske metoder
Hvordan kan tre forskellige kunstpædagogiske orienteringer udfolde sig i praksis, og hvilken betydning har de hver især for elevernes deltagelse og læring?
v. Lise Sattrup, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten - videncenter for eksterne læringsmiljøer

10.30-11.45
Workshop: Hvordan kan kunstens felt forme nye undervisningsmetoder, der styrker væredygtighed og trivsel for den enkelte unge og de fællesskaber, som de unge indgår i? 
Det undersøger Kunstmuseum Brandts i et trivselsprojekt for elever i 6. klasse. På workshoppen skal vi afprøve nogle af de sanselige og atmosfæriske greb, der er under udvikling i projektet Artfulness.
v. Lea Kirstine Møller, kunstformidler og underviser, Kunstmuseum Brandts

11.45-12.00
Refleksionsrum

12.00-12.45
Frokost

12.45-13.30
Workshop: Hvordan kan kunst og kunstmuser blive en del af små børns hverdag? 
Det undersøger Esbjerg Kunstmuseum gennem gentagne forløb fra vuggestue til 0. klasse. I forløbene får børnene udfordret deres måde at se og tænke på, og de får selv mulighed for at eksperimentere og prøve kræfter med alverdens materialer. På workshoppen skal vi inspireres gennem indsigt i det 5 år lange partnerskab med de helt små børn, men også gennem en praktisk øvelse.
v. Birgitte Ørum, museumsinspektør & Diana Boholm, pædagog og kunstformidler, Esbjerg Kunstmuseum

13.30-13.40
Pause med kaffe og te 

13.40-14.00
Refleksionsrum

14.00-14.45
Workshop: Hvordan kan udskolingselever lære af kunst i offentlige rum? 
KØS Museum for kunst i det offentlige rum undersøger, hvordan elever kan lære af kunst og gennem kunstneriske strategier i offentlige rum. På workshoppen får vi mulighed for både at høre om KØS’ erfaringer med udskolingsklasser og selv at afprøve en enkelt øvelse.
v. Sofie Andreasen, undervisnings- og udviklingsansvarlig, KØS Museum for kunst i det offentlige rum

14.45-15.00
Tak for i dag

Spørgsmål til indhold:

Portræt af Lise Sattrup, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten

Lise Sattrup

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
23 45 87 06
Se profil

Spørgsmål til tilmelding:

Marie Broen Jensen Skoletjenesten

Marie Broen

National koordinator
Tlf
21 69 32 14
Se profil