Fjernundervisning idékatalog – kuratering
I dette undervisningsforløb undersøger vi, hvordan et museum fungerer i dag. Hvordan bliver en udstilling til? Og hvordan kan vi efterfølgende analysere den? At planlægge og lave udstillinger kaldes også for kuratering. Det kommer af latin og betyder ‘at drage omsorg for’. Som kurator drager man altså omsorg for kunsten, men også for publikum. Vi diskuterer subjektivitet, kuratorens arbejde og institutionens rolle. Vi undersøger også, hvad der sker, når kunstværker sættes sammen med personlige genstande og hverdagsobjekter. Hvordan ændres betydninger gennem nye sammenhænge og personlige fortællinger? Og hvordan kan et coronakarantænehjem kurateres til noget ekstraordinært?
Idékatalog
Idékataloget består af 4 forskellige øvelser, der på forskellig vis undersøger den kuratoriske praksis. Forløbet fokuserer på forskellige aspekter såsom udvælgelse og sammensætning af materiale, formidling, kontekst og udstillingsrum. Gennem de praktiske kuratoriske øvelser, der tager udgangspunkt i hjemmet som udstillingsrum, og de ting, eleverne har til rådighed omkring sig som udstillingsobjekter. Herved tydeliggøres det, hvordan museet er en subjektiv institution, der fortæller historier fra et udvalgt perspektiv og foretager valg og fravalg.