Kulturskolerne

Kulturpakke - Mig, mit hus og vores by - Skole: 0.- 2. klasse

I dette trivselsforløb får børnene lov til at lege med og forme deres egen identitet og opleve sig selv som individer i klassen. Samtidigt opbygger vi i klassen en fælles bevidsthed
om alle børn og deres helt egen måde at udtrykke sig på.

I legen med “Le Viseur”* bestemmer man helt selv, hvordan man giver form og kulør til de personer, huse og dele af byen man gerne vil forme. Le Viseur består af forskellige
geometriske former af plastik i mange farver og størrelser, som på gulvet kan sættes sammen og som man kan “bygge” med. Børnene bestemmer selv om deres huse repræsenterer virkeligheden, drømme, fantasi eller noget helt tredje. I naboskabet mellem husene vil børnene i fællesskab skulle tage stilling til, på hvilken måde mellemrummene skal udformes og om veje, parker eller legepladser skal etableres og mødes. Alle huse skal være forbundet med hinanden langs veje eller stier og på den måde være del af klassens store by, som er under konstant forandring og som nu fortsætter med at blive større og større. I takt med at byen vokser kan man tilføje større kompleksitet og tale om, hvad der skal være i en by for at den kan fungere. Børnene kan derefter aftale med hinanden om at bygge butikker, fabrikker, hospitaler, skoler mm. Forløbet afsluttes med en fælles beundring og præsentation af klassens helt egen by.

* Le Viseur er udviklet i 1993 af den schweiziske kunstner Gottfried Honegger (1917-2016), der gennem mange år har beskæftiget sig med barnets kreativitet og kognitive indlæring. Når der leges med Le Viseur, er der ingen regler for, hvordan man skal sætte former og farver sammen, hvilket giver det enkelte barn mulighed for at skabe billeder med udgangspunkt i netop den enkeltes valg af former og farver.

Formål

Forløbet “Mig, mit hus og vores by” sætter fokus på den enkelte elevs udfoldelsesmuligheder og trivslen i klassen på samme tid. I starten er eleverne hver for sig, men i takt med at byen bliver større og der, hvor naboskaber opstår, skal de begynde at samarbejde med hinanden. Mellemrummene mellem husene samt fællesarealerne tager form gennem leg og forhandling.

Forløbet

I forløbets begyndelse taler vi i klassen om legetøjet Le Viseur, med dets forskellige farver og geometriske former. Vi taler også om, hvordan man kan forme sig selv som menneske og hvordan man kan bygge huse. Hvad består et hus eller lejelighed egentlig af? Vi taler om husets fundamentale byggeklodser med dets tag, facade, døre og vinduer, hvad de skal bruges til og hvad de er lavet af.
Nu begynder eleverne at forme sig selv og derefter bygge et hus eller en lejlighed til sig selv. Man bestemmer helt selv om det skal ligne virkelighed eller om det er noget fra ens egen fantasi. Som afslutning af denne fase tager vi en fælles gennemgang og kigger på hindandens værker.


I næste fase taler vi om, hvordan vores samling af huse kan blive til klassens helt egen by. Nu skal børnene begynde at forbinde kvartererne med hinanden og i fællesskab bygge videre på byen. Her kan der udformes legepladser, skoler, parkanlæg, veje med cykler, biler og meget andet.
Som afslutning gennemgår vi i fællesskab alle byens bygninger og kvarterer og fremhæver både individuelle og fællesskabsmæssige kvaliteter. Børnene opmuntres til at
fortælle hvad de har bygget og hvorfor det ser ud som det gør.

Forberedelse

Klasselokale eller lille sal med god plads på gulvet og som gerne er fejet på forhånd.

Underviser

Camil Hesse fra Leg med Medier
Læs mere om Le Viseur på: www.legmedmedier.dk

Hvor: Egen skole
Varighed Én dag, kl. 9-13
Periode 2024 uge 43-44, 2025 forår.

Mig, mit hus og vores by

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Elevernes alsidige udvikling, Fysik/kemi - Kommunikation, Matematik - Geometri og måling, Natur/teknologi - Kommunikation
Fag:
Arbejdskendskab, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design, Innovation og entreprenørskab, Matematik, Projektopgaven
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse videns- og færdighedsmål i faget billedkunst: