Kulturskolerne

Kulturpakke – Lav gyserfilm på Garderhøjfortet – Skole: 5.-9. klasse

Levende billeder, lyd, fortælling og skuespil kommer i spil, når klassisk filmfortælling og elevernes egne smartphones sættes sammen.

I denne kulturpakken skal eleverne arbejde med at gøre en god historie levende. De skal arbejde og eksperimentere med fortælling, replikker, billedbeskæring, musik samt bevægelse og perspektiver.

Den er IT-baseret, og der arbejdes på iPad i programmet iMovie. Der vil derfor være gode muligheder for at inddrage de tilegnede kompetencer i andre dele af den almindelige undervisning på skolen.

Gyserfilm har eksisteret lige så længe, som filmmediet har eksisteret. Det er en genre, hvor vi kan udtrykke følelser og tanker, som vi muligvis ikke kan udtrykke i andre sammenhænge. På en enkelt dag skal eleverne arbejde med genren og dens virkemidler. Hele kortfilmen må maksimalt have en spillelængde på to minutter.

Kulturpakken foregår på Garderhøjfortet, der er bygget i slutningen af 1800-tallet, og med sine mørke gange, gamle mure og høje jordvolde er en perfekt location for en gyserfilm.

Forberedelse

  • Eleverne inddeles i grupper af 3-4. Hver gruppe elever skal medbringe enten en fuldt opladet iPad eller en fuldt opladet iPhone, hvor iMovie på forhånd er installeret. 
  • Hver gruppe skal have lavet en handling, der tager udgangspunkt i berettermodellen: http://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/berettermodellen
  • Eleverne skal bruge berettermodellens 7 punkter som et såkaldt storyboard til deres grafiske fortælling. Storyboardet kan hentes på https://drive.google.com/open?id=1OwkpdpQnvLQ4kBOGVmEORrnRuROZ5ynn
  • Eleverne skal selv være med i filmen, så det er derfor en fordel, at de allerede inden workshoppen har en idé om, hvem der skal spille hvad.
  • Hvis I savner inspiration til arbejdet med gyserfilm, kan I gennemgå FilmCentralens nyeste materiale om gyserfilm her: https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/gys-i-grundskolen
  • Hvis nogle af elevernes historier indbefatter en meget specifik rekvisit, er det en god idé at have dette med hjemmefra. Husk dog, at vi arbejder i et offentligt rum, så brug jeres sunde fornuft mht. medbragte rekvisitter. F.eks. skal vi ikke gå rundt med våben. Selvom vi laver gyserfilm, så er der mange andre måder at skabe uhygge på.

Programmet på dagen

  • Når I ankommer til Garderhøjfortet, vil vi starte med at fortælle om dagens program.
  • Derefter vil vi holde et kort oplæg, hvor vi sammen med eleverne vil tale om film, billedkomposition og -lag, perspektiver og om at arbejde i iMovie.
  • Herefter vil eleverne lave deres endelige storyboard ud fra den historie, de har forberedt på forhånd.
  • Når eleverne har færdiggjort storyboardet, skal de ud og optage deres levende billeder med deres iPad/iPhone.
  • Når eleverne er færdige med optagelserne, skal de klippe deres film sammen i iMovie.
  • Når elevernes film er færdige, vil vi slutte dagen af med at holde filmpremiere.

Underviser

Claus Reenberg, Mathias Madsen Munch eller Rasmus Madsen Munch, alle fra  Remulus Entertainment, der blandt andet skriver tekst og musik til film- og sceneproduktioner.

Hvor: På Garderhøjfortet, Garderhøjfort 4, 2820 Gentofte (tæt på Jægersborg Station)

Varighed: Én dag, kl. 9.00-14.00

Periode: 2023 uge 44-45, 2024 uge 8, uge 10 

Lav en gyserfilm på en dag - kulturpakke på Garderhøjfortet

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 dag
Pris:
800 kr.
Yderligere priser:
I denne kulturpakke skal der desuden betales 250 kr for klassen i entré direkte til Garderhøjfortet på dagen. Klassen kan også vælge at betale dette via skolens ean-nummer - i så fald skal dette oplyses til Garderhøjfortets medarbejder ved ankomst.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Drama - Dramaproduktion, Medier - Medieproduktion
Fag:
Billedkunst, Dansk, Drama, Medier
Læringsmål:
Danskfaglige kompetencemål (efter 4. klassetrin og op)
Fremstilling:
Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.

Fortolkning:
Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

Kommunikation:
Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.

Musikfaglige kompetencemål (efter 4. Klassetrin og op)
Musikalsk skaben
Eleven kan udtrykke sig skabende i musikalske aktiviteter.

Musikforståelse
Eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik.

Filmfaglige kompetencemål (efter 7. Klassetrin og op)
Filmproduktion:
Eleven kan udtrykke sig i levende billeder i varierede filmgenrer. Herunder anvendelse af og viden om:
● filmdramaturgi
● filmiske virkemidler
● filmproduktion
● computerudstyr