Kulturskolerne

Kulturpakke - Skriv computerspil - Skole: 4.-7. klasse

Gennem et forløb, der veksler mellem at lave tegnede prototyper og sjove skriveøvelser, får vi indblik i de grundlæggende regler for at lave computerspil.

Hvordan får man egentlig ideer til et computerspil? Og hvordan formulerer man dem?  Eleverne skaber scenarier og arbejder med historier. Der arbejdes med udgangspunkt i andre dramaturgier end den traditionelle berettermodel. 

Der vil blive arbejdet med, hvordan man beskriver handling, karakterer, baner og missioner i et spil. Øvelserne forklarer de sværeste ting på en måde, så det både er udfordrende og sjovt på samme tid. Vi holder os fra selve programmeringen, men beskæftiger os med idé, gameplay og dramaturgi. 

Kulturpakken tilpasses alderstrinnet. For de yngste klasser arbejdes der mest med tegninger – og for de lidt større mest med skriveøvelser. 

Formål

  • Eleverne får en bredere forståelse af fortællingen som begreb
  • Eleverne får mulighed for at arbejde anderledes og eksperimenterende med tekst og fortælling
  • Eleverne får indsigt i, hvad der skrivemæssigt ligger bag de fiktioner, de beskæftiger sig med, når de spiller computerspil eller rollespil
  • Eleverne får et nuanceret indblik i vilkårene, når det kommer til spil på internettet.

Forberedelse og særlige forhold

  • Eleverne medbringer papir og blyant.
  • Eleverne behøver ikke at have viden om computerspil.
  • Eleverne skal bare have lyst til at skrive og være nysgerrige efter nye måder at gøre det på.

Underviser

Michael Valeur, forfatter og spildesigner. Michael vandt sammen med Mads Salicath i 2012 Gyldendals store konkurrence om produktion af interaktive digitale børnebøger. www.michaelvaleur.dk

Hvor: Kulturskolerne, Musik 0

Varighed: Én dag, kl. 9.00-13.00

Periode: 2023 efterår, 2024 forår

Illustration til kulturpakken compuerspil
Foto

Kulturskolerne, Gentofte

©

Kulturskolerne, Gentofte

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 dag
Pris:
950 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Medier - Medieanalyse, Medier - Medieproduktion
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design, Innovation og entreprenørskab, It og medier, Medier, Sproglig udvikling
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse videns - og færdighedsområder i faget dansk.

3.-4. KLASSE
FREMSTILLING FASE 1
Eleverne skal lære at skabe sammenhængende multimodale tekster.
Færdighedsmål: Eleven kan udarbejde multimodale æstetiske og faglige tekster.
Vidensmål: Eleven har viden om beskrivende og berettende fremstillingsformer.

5.-6. KLASSE
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer.
Færdighedsmål: Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter.
Vidensmål: Eleven har viden om virkemidler i drama og dokumentar på film, i tv og på internettet.