Om nyheden
Et kig ind i et laboratoriepartnerskab: Undervisningsevaluering på Vikingeskibsmuseet
Undersøgelsesbaseret undervisning er Vikingeskibsmuseets særlige undervisningsmetode, som bygger oven på museets genstandsfelt. Undervisningsmetoden tager afsæt i den eksperimentalarkæologiske metode og lærer eleverne at gå undersøgende til værks, så de får forståelse for, hvordan historie skabes. Vikingeskibene og det maritime håndværk er et ideelt sted for eleverne at arbejde med denne dimension af historiefaget, som kan være vanskelig at få ind under huden i et klasselokale.
Skoletjenesten på museet har udviklet og finpudset denne undervisningsm tode gennem mange år, men netop nu, hvor museet står over for skabelsen af helt nyt museum, bliver elementer fra undervisningen relevante på en ny måde - dels fordi rammerne for undervisning på den lange bane lægges nu, dels fordi undervisningsmetoden er så tæt inkorporeret i museets genstandsfelt, at der også er pointer at hente for den bredere formidling.
I efteråret 2022 har to af videncenterets pædagogiske udviklingskonsulenter i tæt samarbejde med Vikingeskibsmuseets undervisnings- og udviklingsansva lige lavet en evaluering af undervisningen med fokus på, hvordan elevernes viden og forståelse af historien bliver aktiveret i samspil med vikingeskibene og museets udstillinger. Både for at blive klogere på, hvordan undervisningsmetoden understøtter elevernes læring, men også for at undersøge, hvordan museets rum og arkitektur kan understøtte og/eller modarbejde undervisningsmet den.
Evalueringen foregik fra august til december og omfattede bl.a. 12 observationer, miniinterview med elever og møde med underviserne. Evalueringen blev gennemført ved brug af en række forskellige metoder: fokuserede, vurderende og åbne observationer, små kortlægninger af elevers udbytte af undervisningen, lærer- og elevinterview og indsamling af elevperspektiver på skibshallens arkitektur og rum (dot-voting) samt visuelle situationsbeskrivelser med afsæt i fotos af udvalgte undervisningssituationer.
UNDERSØGELSEN GIVER NY VIDEN OM:
• Hvordan rummet fungerer som med- og modspiller i et undervisningsforløb.
• Hvilken rolle undervisningsbeskrivelsen spiller, når undervisere, der ikke selv har udviklet forløbet, skal lykkes med undervisningen.
• Hvordan brug af genstande styrker undervisningen i noget konkret og sanseligt.
• Hvordan undervisning i eksterne læringsmiljøer kan aktivere passiv viden fra undervisningen hjemme på skolen.
• Hvordan de formidlingstilgange, der er under udvikling til det nye museum, udmønter sig i praksis i undervisningssituationen.