Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Årsberetning: Fokus på videndeling, partnerskaber og udvikling af undervisning

År 2015-16 har blandt andet været præget af vækst og nye mønstre i skolernes brug af eksterne læringsmiljøer. Imens tager Skoletjenesten flere skridt på vejen mod at blive et videncenter. Det og meget mere kan du læse om i Skoletjenestens årsberetning.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Folkeskolereformen har med åben skole og forpligtende samarbejder givet Skoletjenesten et helt nyt fundament og en øget vækst. Det bærer Skoletjenestens årsberetning præg af.

Skoletjenesten spiller en vigtig rolle i implementeringen af folkeskolereformen med sine over 40 års erfaring og i kraft af værtskabet for Nationalt netværk af skoletjenester, som hjælper med at etablere nye skoletjenester rundt om i landet. Den åbne skole har samtidig givet flere partnerskaber mellem skoler og kulturinstitutioner. Og endelig har Skoletjenestens 19 undervisningsafdelinger haft fokus på fælles mål i beskrivelserne af deres undervisningstilbud. Det har løftet kvaliteten af tilbuddene i de eksterne læringsmiljøer.

Skoletjenesten som videncenter

Skoletjenesten arbejder i de kommende år målrettet på at blive et videncenter, der udvikler og indsamler viden blandt andet fra vores praksismiljøer og deler den med en stadig voksende kreds af aktører, der arbejder med undervisning i eksterne læringsmiljøer. Det har Nationalt netværk af skoletjenester, der er forankret i Skoletjenesten, også spillet en rolle i. I det forgangne år har netværket udgivet fire nationale kortlægninger om den åbne skole, som er videreformidlet ved temamøder i hele landet. Derudover har Skoletjenesten blandt andet udgivet artikler nationalt og lokalt, der opsamler afdelingernes erfaringer med blandt andet partnerskaber og lærernes rolle i eksterne læringsmiljøer.

Se Skoletjenestens vision og mission og udviklingsplan for 2017-19.

Kulturinstitutionerne bruges på nye måder

En betydelig del af Skoletjenestens kernedrift er den undervisning, der hver dag foregår i de faglige miljøer på kulturinstitutionerne, hvor børn og unge oplever et fagligt møde med kultur, natur og kunst. Med mere end 260.000 besøgende ligger Skoletjenestens afdelinger med stabile besøgstal efter en stigning i de foregående år. Dertil kommer, at skolernes brugsmønstre ændrer sig i disse år, blandt andet på grund af folkeskolereformen. En del af de nye aktiviteter kan ikke aflæses i de traditionelle besøgsstatistikker, men i stedet i nye samarbejdsrelationer, der giver nye og andre muligheder for læring. Det sker blandt andet gennem partnerskaber mellem skole og kulturinstitution, som knytter eleverne til den enkelte institution. Årsberetningen viser, at stort set samtlige af Skoletjenestens afdelinger har indgået eller fornyet partnerskabsaftaler i årets løb.

I årsberetningen kan du læse de enkelte beretninger og følge udviklingen i Skoletjenestens 19 undervisningsafdelinger, de to selvstændige driftsenheder Naturcenter Amager Strand og Københavns Befæstning, afdelingerne Øresund og Bornholm og Nationalt netværk af skoletjenester.

Læs Skoletjenestens årsberetning

Årsberetning 2015-16 (Issuu)

Kontakt

Siska Rohr Harrebye Skoletjenesten undervisningstilbud

Siska Rohr Harrebye

Kommunikationschef
Tlf
24 90 13 68

Måske er du også interesseret i