Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Læsetid
4 min.
Copied!

En formiddag med filmproduktion og -dialog

Af
Henrik Guldager Johnsen
I denne reportage om undervisning i en corona-tid er vi med en 7.klasse på besøg hos FILM-X, hvor de i små grupper udvikler, producerer og fremviser egne kortfilm.
Type
Nyhed
Udgivet
Læsetid
4 min.
Copied!

I løbet af en formiddag fik en gruppe 7. klasses-elever fra Ålholm skole i Valby både udviklet, produceret og fremvist tre korte film. Filmproduktionen foregik i Film-X’s professionelt indrettede filmstudier ved Kongens Have som en del af forløbet Reklame og kampagnefilm. Eleverne var inddelt i små grupper og fik undervejs mulighed for masser af dialog med de to erfarne undervisere.

God tid til indledende spørgsmål  

Da den lille gruppe 7. klasses elever ankommer til Cinemateket, bliver de inviteret med ind i Bio Benjamin. Her får eleverne et kort oplæg fra de to undervisere, ser eksempler på reklamer og kampagnefilm og bliver introduceret til nogle vigtige begreber, der kan anvendes i deres egen filmproduktion. Den anden halvdel af klassen har deltaget i forløbet dagen før - så der er god tid til alle elevers spørgsmål og til snak om filmproduktion.

Eleverne bliver inddelt i tre grupper og vist ud i de forskellige filmstudier. En gruppe skal arbejde med en kampagne om digital dannelse for 10-13-årige, en anden gruppe skal lave en reklame for en dating-app der henvender sig til singleforældre, og den tredje gruppe skal lave en kampagnefilm der skal fortælle unge om fordelene ved at gå i biografen. 

Inspiration, fordybelse og praktisk erfaring

Forløbet om reklamer og kampagnefilm rummer flere forskellige muligheder for eleverne, fortæller klassens lærer, Morten Stuhr Svensson: ”Jeg tænkte at vi måtte sige ja, for forløbet kunne inspirere eleverne og give dem praktisk erfaring med filmarbejdet. Netop reklamefilm kan godt være et fordybelsesområde når de kommer i 9. klasse.”

Udvikling af film og fortælling

Eleverne arbejder i grupper af 4-5. De indleder arbejdet med at fordele roller; instruktør, skuespillere, scenograf og klippere. I praksis bliver rollerne en smule flydende undervejs i processen, men det har eleverne intet besvær med at navigere i. Efter den indledende rollefordeling går grupperne i gang med at konceptualisere og udvikle deres film. Det giver anledning til en del forhandlinger og drøftelser i grupperne, og hurtigt kommer eleverne på sporet af nogle gode fortællinger. 

Optaget af speak og lyd

Uanset hvor man befinder sig i Film-X, kan man høre at grupperne er gået i gang med at filme: 3-2-1-nu! lyder det igen og igen. Underviserne Anders og Katarina går  rundt og hjælper eleverne med deres udfordringer og spørgsmål, så eleverne kan holde fokus og blive i aktiviteten. En gruppe vælger at filme én lang scene - hvilket betyder at de må filme om mange gange, før de bliver tilfredse. Efter optagelserne lægger eleverne speak og lyd på filmene. Nogle af de elever, som har været mindre aktive under selve optagelserne, bliver opslugt af lyd, overlægningsmusik, rulletekster og logoer. 

Afsluttende filmdialog  

Forløbet bliver afsluttet samme sted som det startede; i Bio Benjamin. Under stor begejstring, grin og klappen, ser de tre grupper hinandens film. Film-X-underviserne går i tæt dialog med den lille gruppe elever og stiller spørgsmål til opgaveløsning, filmtyper, målgrupper og virkemidler. 7. klassens dialog med underviserne om deres film, viser at sloganet i den kampagnefilm en gruppe lavede for at lokke unge i biografen matcher virkeligheden fint: “biografer er underrated”.

Film-X

Hvordan kan museer og andre kulturinstitutioner lave god undervisning i en corona-tid, og hvilke muligheder har de for at tilbyde børn og unge særlige forløb og læringsrum? I denne reportageserie besøger Skoletjenesten en række museer, der tilbyder undervisning, der bl.a. foregår udendørs, involverer arbejde i mindre grupper og besøg i autentiske miljøer. 

Find undervisningstilbud, der lever op til corona-retningslinjerne, ved at søge på `undervisning under corona´ på www.skoletjenesten.dk/undervisning

Kontakt

Henrik Guldager Johnsen Skoletjenesten undervisningstilbud

Henrik Guldager Johnsen

Pædagogisk udviklingsmedarbejder
Tlf
29 13 93 26

Måske er du også interesseret i