Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Læsetid
3 min.
Copied!

Undervisning på fortet giver oplevelser og sammenhold

Af
Marie Broen
I denne reportage om undervisning i en corona-tid følger vi en 4. klasse, der lærer om livet som soldater på Garderhøjfortet hos Skoletjenesten Københavns Befæstning.
Type
Nyhed
Udgivet
Læsetid
3 min.
Copied!

Tirsdag den 9. juni fik 4. klasse fra Buddinge Skole undervisning på Garderhøjfortet, hvor eleverne skulle lære om soldaternes liv på fortet. Elevernes arbejde med fysiske aktiviteter og særlige `soldateropgaver´ i mindre grupper gav ny viden, sammenhold og inspiration til nye lege.

“Hver gang fløjten lyder, så skal I tage et skridt med venstre ben!” Undervisnings- og udviklingsansvarlig Malene Skov Norup instruerer 4. klasse fra Buddinge Skole i, hvordan man marcherer. Hele klassen har stillet sig op i en lang lige række efter instruks fra Malene. Nu fløjter hun i takt med sin gang, og eleverne følger efter. I en lang lige række marcherer eleverne op på toppen af Garderhøjfortet.

Eleverne skal prøve at være soldater for en dag, og på toppen af fortet taler Malene med eleverne om, hvad de kan se, og hvad fortet har været brugt til. Kanoner og observationstårne bliver nævnt, og sammen snakker de om, hvilke opgaver soldaterne har haft på fortet. Sammen med Malene skal eleverne nu undersøge, hvordan fortet ser ud indvendigt, og de skal prøve kræfter med livet som soldat.  

Lyden af fløjten runger, da eleverne marcherer ind i fortet gennem den lange gang. På en lang lige række bliver eleverne introduceret for deres opgaver som soldater. Eleverne skal i små grupper pakke tornyster, slæbe sandsække og skrive postkort hjem. Den sidste opgave er at kede sig, fordi soldaterne opholdt sig i mange år på fortet, og det meste af tiden var ventetid. Da Malene spørger, om eleverne er klar til opgaverne, lyder der et højt rungende “ja”.

Oplevelser med ”udebus”

Klassens lærere fortæller, at skolen har organiseret de tre 4. klasser, så denne klasse har en “udebus” og derfor er afsted på tur en hel uge ad gangen. Det giver klassen mulighed for at besøge steder, som ellers ikke ville have været muligt, og det giver eleverne noget andet end sædvanligt. “For os har den gode oplevelse været det vigtigste. At eleverne sammen får en god oplevelse. Det styrker sammenholdet i klassen, og vi oplever, at eleverne er blevet bedre til at være sammen, der er færre konflikter. De nye steder, vi besøger, inspirerer til nye lege, og de ser og oplever hinanden på nye måder.”

I små grupper og med stor energi går eleverne i gang med de forskellige opgaver. En gruppe skriver postkort med blæk, mens de småsnakker om, hvem de skriver til, og hvad de skriver. I det tilstødende lokale er en gruppe i gang med at pakke tornystret ud for at undersøge hvilken soldat, der er tale om. Eleverne skal svare på spørgsmål om soldaten i deres soldaterbog, som de har fået af Malene. En elev hiver gazebind ud af tornystret, og gruppen bliver enige om, at soldaten her må være sygeplejerske. Udenfor løber en gruppe drenge rundt med sandsække. Forpustet kaster en elev sig ned på bunken med sandsække og begynder straks at svare på spørgsmålene i sin soldaterbog. Inde i fortchefens kvarter er der anderledes roligt. Her sidder en gruppe elever og keder sig, mens de spiller Ludo og skak. Der er en stilfærdig stemning, og eleverne småsnakker, mens de spiller.

Undervisningen afsluttes med, at eleverne samles uden for fortet. Malene spørger eleverne, om de ved noget nu, som de ikke vidste, da de kom. En elev siger: “At soldaterne kedede sig meget”, og en anden supplerer “at de bar rundt på sandsække - det var hårdt!” En tredje elev nævner, at han nu ved, at der var mange flere forskellige typer af soldater, end han troede. F.eks. en kok, en artillerist og en sygeplejerske. Alle elever får deres soldaterbog og deres postkort med hjem, så de kan arbejde videre hjemme i klassen.

Garderhøjfortet

Hvordan kan museer og andre kulturinstitutioner lave god undervisning i en corona-tid, og hvilke muligheder har de for at tilbyde børn og unge særlige forløb og læringsrum? I denne reportageserie besøger Skoletjenesten en række museer, der tilbyder undervisning, der bl.a. foregår udendørs, involverer arbejde i mindre grupper og besøg i autentiske miljøer. 

Find undervisningstilbud, der lever op til corona-retningslinjerne, ved at søge på `undervisning under corona´ på www.skoletjenesten.dk/undervisning

Kontakt

Marie Broen Skoletjenesten undervisningstilbud

Marie Broen

Regional koordinator for Region Hovedstaden og Sjælland
Tlf
21 69 32 14

Måske er du også interesseret i