Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Et vellykket partnerskab

Af
Pernille Dehn, Københavns Museum
Åben Skole lægger stor vægt på at indgå partnerskaber mellem folkeskoler og kulturinstitutioner, men hvordan gør man det – og hvordan får man dem til at lykkes? Se video fra en partnerskabsaktivitet.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Mandag den 23. november mødtes et netværk af Åben Skole ambassadører fra københavnske folkeskoler med ansatte i Skoletjenesten fra forskellige københavnske kulturinstitutioner på Designmuseum Danmark. Formålet var at dele erfaringer med at indgå i gode samarbejder i forbindelse med Åben Skole-arbejdet. 

Et-årigt undervisningsforløb

Fra Københavns Museum deltog undervisningsansvarlig Sidsel Bjerregaard Kirk, som det seneste år har været primus motor på et partnerskab med elever fra 5. årgang på Blågård Skole og deres lærere.

Sammen har elever, lærere og en lang række ansatte på museet skabt en udstilling, Børnenes by, til museet, samtidig med at eleverne er blevet grundigt introduceret til livet på en kulturinstitution og til kulturhistorie generelt.

Ligeværdige partnere

Projektet har været en succes, og Sidsel Bjerregaard Kirk mener, at det primært skyldes to forhold:

- Begge parter har i denne proces fået meget ud af partnerskabet, og det er en helt grundliggende præmis, at der skal være en gevinst for begge parter, ikke kun for den ene. Desuden har det, at der skulle laves en rigtig udstilling på museet givet et ekstra løft til hele forløbet. Der har været tale om et reelt ligeværdigt samarbejde mellem skole og museum, siger hun.

Gennem det seneste år har eleverne haft deres gang på museet, ligesom en række medarbejdere fra museet har besøgt skolen for at fortælle om deres arbejde. I videoen kan du se den sidste aktivitet, nemlig det øjeblik, hvor børnenes donationer til udstillingen, der nu er museumsgenstande, skulle pakkes ned for at komme på magasin.

Kontakt

Siska Rohr Harrebye Skoletjenesten

Siska Rohr Harrebye

Kommunikationschef
Tlf
24 90 13 68
Se profil

Måske er du også interesseret i