Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Undervisning af børn med særlige behov

Kulturinstitutionens særlige læringsrum og undervisning via konkrete genstande kan gavne i undervisningen af børn med særlige behov. Læs om to museers konkrete erfaringer.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Mange kulturinstitutioner har undervisningstilbud til elever med særlige behov. De arbejder målrettet med pædagogiske metoder for at tilgodese elever, der for eksempel kan have sproglige, sociale eller fysiske udfordringer.  Det kan være elever fra specialskoler, men alle klasser kan have gavn af disse undervisningstilbud.

Museernes formidling via konkrete genstande og levendegørelse af historie og kultur har en positiv indvirkning på elevernes fordybelse, aktive deltagelse, tilegnelse af ny viden og samarbejdsglæde. Det viser erfaringer fra seks museer, der de seneste to år har målt på effekten af undervisningsforløb målrettet børn med særlige behov. Man kan læse om deres erfaringer i rapporten ”Museumsundervisning for børn med særlige behov – en best practice publikation”.

Fællesskabet som ramme

På Skoletjenestens afdeling Film X, hvor eleverne arbejder med at lave deres egen film, har man gode erfaringer med både elevernes aktive deltagelse og samarbejdsglæde. Det fortæller undervisnings- og udviklingsmedarbejder Louise Fischer.

”Eleverne skal finde ud af at samarbejde på et filmhold, hvor det er vigtigt, at alle deltager. Det giver positive oplevelser i fællesskab med andre, som er noget, de ofte har problemer med.

 

Det er nemmere at spille en rolle end at stå med sig selv. Når eleverne tager udklædning på, træder de ind i en anden person. Det tror jeg, gør det nemmere for dem. Der sker noget når man får en hat på
Inger Arndt
Lærer på Tårnbygårdsskolen

Samtidig er der forskellige roller og kompetencer i spil. Der skal både være skuespillere, en klipper og en instruktør, så det er både for introverte og udadreagerende. Og er der gengangere blandt eleverne, kan man prøve at udfordre dem på deres svage punkter, så de overskrider nogle grænser. Det styrker selvværdet og selvtilliden,” siger Louise Fischer.

Muligheden for at klæde sig ud og spille roller har stor betydning for en klasse fra Tårnbygårdsskolen, der har elever inden for autismespektret.  Klassen har besøgt Film X to gange.

”Det er nemmere at spille en rolle end at stå med sig selv. Når eleverne tager udklædning på, træder de ind i en anden person. Det tror jeg, gør det nemmere for dem. Der sker noget når man får en hat på,” siger Inger Arndt, der er lærer på Tårnbygårdsskolen.

Keep it simple

På Storm P. Museet arbejder man ud fra devisen ”keep it simple” ved at have et tydeligt og stramt didaktisk design, der giver eleverne forudsætninger for at arbejde med stoffet ud fra lige præcis deres præmisser. Det er også et af de greb, rapporten om undervisning for børn med særlige behov fremhæver som ”best practice”.

”I vores tegneserieforløb er det didaktiske design skåret helt ind til benet. Eleverne tager afsæt i en enkelt tegning, og opgaven er tilrettelagt, så der trinvis bygges ovenpå, alt efter underviserens vurdering af, hvor langt det er muligt at udfordre eleverne både fagligt og socialt. Kan de for eksempel gå fra individuelt arbejde til at samarbejde? Og hvor omfattende tekst og tegnearbejde er de parate til?” siger Pernille Sommerfeldt, der er undervisningsansvarlig på Storm P. Museet.

Best practice i undervisning af børn med særlige behov

Seks museer har i perioden 2014-2016 arbejdet målrettet med udvikling af undervisningsforløb for børn med særlige behov. Rapporten ”Museumsundervisning for børn med særlige behov – en best practice publikation” videregiver museernes erfaringer og anbefalinger.

I museernes forløb er der blandt andet fokus på både faglige, sociale og personlige kompetencer og didaktiske greb som dialogbaseret undervisning, tryghed, tydelighed og gentagelse. Deres erfaringer viser, at det har en positiv indvirkning på elevernes aktive deltagelse, fordybelse, tilegnelse af ny viden og samarbejdsglæde.

Læs rapporten på Vesthimmerlands museums hjemmeside.

Kontakt

Siska Rohr Harrebye Skoletjenesten

Siska Rohr Harrebye

Kommunikationschef
Tlf
24 90 13 68
Se profil

Måske er du også interesseret i