Om nyheden
Tre typer af sparring
Nogle gange er en telefonsamtale nok til at give svar på konkrete spørgsmål eller pege på en mulig vej videre. Ofte aftaler vi dog møder, hvor vi kan gå mere i detaljen, og i mange tilfælde bliver det også til længere forløb, hvor Skoletjenesten bidrager til at løse konkrete opgaver eller følger og kvalificerer en indsats over længere tid.
Efteruddannelsesforløb med Folketinget
Lærende evaluering med Kolding Stadsarkiv
Opstart og genstart af skoletjeneste med Glypteket og Vejlemuseerne
I alle sparringssituationer trækker Skoletjenesten på et bagkatalog af viden og værktøjer, der er udviklet over mange år. På skoletjenesten.dk ligger modeller, guides og rapporter, der frit kan anvendes uden supplerende sparring, men som også er uundværlige dele af værktøjskassen, som Skoletjenestens konsulenter har med sig, når de drager ud. En del af vores viden kan dog ikke uden videre omsættes til en skriftlig model eller artikel, men ligger som mange års opbyggede erfaringer og kendskab til tendenser og udfordringer i sektoren lige netop nu. Derfor er det i sidste ende Skoletjenestens konsulenter og undervisnings- og udviklingsansvarlige, som er den vigtigste kilde til viden.
Ikke to problemstillinger er ens hos de aktører, der opsøger sparring hos os. Derfor tager vi altid udgangspunkt i den enkeltes særlige situation, når vi aftaler, hvilken form for sparring der er brug for. Uanset om man skal til at starte en skoletjeneste op fra bunden, eller om man står over for en opkvalificering, et projekt eller en specialiseret indsats, søger vi at finde den bedst mulige løsning. Nogle gange er det en pædagogisk udviklingskonsulent med det store overblik eller en særlig spidskompetence, der kan give den viden eller facilitere den proces, der gør en forskel. Andre gange er det den erfarne praktiker, som arbejder på en af vores partnerskabsinstitutioner, der bedst giver den sparring, der sikrer løsninger, der fungerer i praksis.
I 2020-21 har Skoletjenesten givet sparring til 32 eksterne læringsmiljøer.
Al sparring er givet ud fra det enkelte eksterne læringsmiljøs konkrete behov. Nogle har haft behov for opstartshjælp til ny skoletjeneste, andre har fået sparring til at udvikle nye indsatser i den eksisterende skoletjeneste. Nogle har fået sparring til at etablere samarbejde med de omkringliggende skoler, andre har fået hjælp til opkvalificering af undervisere. Nogle har fået sparring på konkrete undervisningstilbud, andre på undervisningsmaterialer eller -lokaler.
Artiklen er tidligere udgivet i Skoletjenestens årsberetning 2020-21.